Subject: Selgitustaotlus
From: "Kairit Kuusemaa" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Cc: "Ene Kivineem" <[email-masked]>
Date: Tue, 18 Feb 2025 13:06:36 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördume Teie poole järgmise küsimusega.

Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (TTOS) § 24 lg-d 1 ja 3 kohustavad
tööandjat registreerima ja uurima kõiki tööõnnetusi ja kutsehaigestumisi.
Tööinspektsioon uurib vajaduse korral tööõnnetusi ja kutsehaigestumisi
(TTOS § 24 lg 5, § 25 lg 1 ja lg 5 p 1). Tööõnnetuse ja kutsehaigestumise
registreerimise, teatamise ja uurimise täpne kord on kehtestatud Vabariigi
Valitsus 03.04.2008 nr määrusega 75 (edaspidi määrus nr 75). Määruse § 5
lg 1 kohaselt otsustab Tööinspektsioon uurimise vajaduse kohe pärast arsti
teatise või tööandja teate või raporti saamist, täpsustades vajaduse
korral asjaolusid.

Tööõnnetuse uurimismenetlus on olemuselt haldusmenetlus. Haldusmenetluse
seaduse (HMS) § 38 lg 1 alusel on Tööinspektsioonil õigus nõuda
haldusmenetluse käigus menetlusosalistelt ning muudelt isikutelt nende
käsutuses olevate tõendite ja andmete esitamist, mille alusel haldusorgan
teeb kindlaks asja lahendamiseks olulised asjaolud.

Määruse nr 75 § 3 lg 2 p-de 3, 4 ja 6 kohaselt tööõnnetuste asjaolude ja
põhjuste väljaselgitamiseks uurija a) võtab selgitused isikutelt, kellel
on andmeid õnnetusega seonduvate asjaolude kohta; b) tutvub asjakohaste
dokumentidega, sealhulgas töökeskkonna riskianalüüsi dokumentidega,
tööandja kinnitatud ohutusjuhenditega, töötaja töötervishoiu- ja
tööohutusalast juhendamist ja väljaõpet tõendavate dokumentidega ning
töösuhet tõendavate või töökorraldust kajastavate dokumentidega, ning teeb
dokumentidest vajaduse korral väljavõtteid ja koopiaid ning c) kaasab
vajaduse korral uurimistoimingu tegemisse pädeva eksperdi.

Tööõnnetuse uurimismenetluse raames on Tööinspektsioonil vajadus aeg-ajalt
pöörduda mh ka näiteks arstiteatise/epikriisi välja andnud
meditsiinitöötaja/-asutuse poole selgituste ja lisainfo saamiseks. Hiljuti
pöördus Tööinspektsioon Tallinna Kiirabi poole, kuna soovis välja
selgitada asjas tähtsust omavad asjaolud ja tagada uurimise objektiivsus
ning palus järgmisi andmeid: a) kinnitust väidetava õnnetusjuhtumi
toimumise järgselt kiirabi väljakutse saamise kohta (sh paluti juhtumile
reageerinud kiirabitöötajate kontaktandmeid) ning b) meditsiinilist
kirjeldust abi vajanud isiku seisundist ja kiirabi toimingutest abi
osutamisel. Nimelt oli tööandja ja töötaja vahel vaidlus juhtunu
faktiliste asjaolude osas ning ütlused lahknesid kardinaalselt.

Nii eeltoodud näites, kui ka varasemalt oleme andmete pärimise aluseks
oleme märkinud HMS § 38 lg 1, TTOS § 24 lg 10 ning § 25 lg 1 ja lg 5 p 1.
Tallinna Kiirabi keeldus andmete andmisest järgmise põhjendusega: Olles
pidanud nõu linna andmekaitsejuhiga saame vastata järgmist. Teie kirjas
viidatud õiguslikud alused on liiga üldsõnalised ning ei kujuta
iseseisvalt piisavalt selget õiguslikku alust inimeste terviseandmete
väljastamiseks. Samuti ka ilma andmesubjekti nõusolekuta tema tervise
kohta ütluste ja selgituste andmiseks. Kirjeldatud kiirabi väljakutse
andmed on kantud tervise infosüsteemi ning andmed on isikule kättesaadavad
terviseportaali kaudu. Soovitame Teil isiku terviseandmete saamiseks
pöörduda isiku enda poole.

Isikuandmete kaitse üldmääruse (IKÜM) artikkel 6 lg 1 p c kohaselt on
isikuandmete töötlemine seaduslik ainult juhul, kui isikuandmete
töötlemine on vajalik avalikes huvides oleva ülesande täitmiseks või
vastutava töötleja avaliku võimu teostamiseks. Oma
<https://www.aki.ee/isikuandmed/andmetootlejale/tootlemise-oiguslikud-alus
ed> kodulehel olete selgitanud, et isikuandmete töötlemine avalikes
huvides oleva ülesande täitmiseks või vastutava töötleja avaliku võimu
teostamiseks on reguleeritud siseriiklikus õiguses. IKÜM artikkel 9 lõige
2 näeb eriliigiliste isikuandmete töötlemise õigusliku alusena mh seaduse
või mõne muu siseriikliku õigusakti.

Seega, kui Tööõnnetuse uurimismenetlus algab sisuliselt arsti teatise
saamisega, mis edastatakse Tööinspektsiooni poolt viivitamatult tööandjale
(määrus nr 75 § 1 lg 1 ja § 11 lg 1)  või tööandja poolt Tööinspektsiooni
teavitamisega ja esmaste uurimistoimingute tegemisega ja selle raames
töödeldakse mh eriliigilisi isikuandmeid (töötaja terviseandmeid), siis
palume Andmekaitse Inspektsiooni arvamust, kas Tööinspektsioonil on õigus
töötaja terviseandmeid töödelda, sh pärida neid andmeid/küsida selgitusi,
HMS § 38 lg 1, TTOS § 24 lg 10 ning § 25 lg 1 ja lg 5 p 1 ja määruse nr 75
§ 3 p-de 3, 4 ja 6 alusel ning see on kooskõlas IKÜM art 6 lg 1 p-ga c?
Lisaks, kas tervishoiuteenuse korraldamise seaduse § 41 ja § 593 lg 6
koostoimes võime me samuti lugeda, et need sätted annavad
Tööinspektsioonile õiguse andmeid küsida ja saada?

Lugupidamisega

Kairit Kuusemaa

Õigusnõunik

Tööinspektsioon

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

5596 3175

Mäealuse 2/3 / 12618 Tallinn / Eesti

 <http://www.ti.ee/> www.ti.ee /  <http://www.tooelu.ee/> www.tooelu.ee /
<https://iseteenindus.ti.ee/login> iseteenindus.ti.ee

Tööinspektsioon